Komunikacja jest podstawą większości działań podejmowanych zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Nie ma tak naprawdę znaczenia w jakiej roli występujemy, bo klarowny przekaz skutkuje budowaniem wizerunku marki i przede wszystkim zaskarbieniem sobie uwagi współpracowników i klientów.

Pierwszym i najważniejszym składnikiem skutecznej komunikacji jest zaangażowanie w rozmowę w stu procentach. Może banalne, ale rzadko kiedy dajemy z siebie sto procent drugiemu człowiekowi.
Sednem skutecznej komunikacji jest otwartość na naszego rozmówcę, aktywne słuchanie, umiejętne zadawanie pytań dotyczących treści rozmowy, emocje którymi emanujemy oraz nasza mowa ciała.

Nasze rozmowy na co dzień mają zazwyczaj charakter suchego przekazu, gdyż związane jest to z pędem, któremu się poddajemy. Brakuje nam czasu, niekiedy jednak brak nam podstawowej wiedzy i chęci zastosowania jej w życiu osobistym i zawodowym.

Skąd biorą się nieporozumienia i niedomówienia? Zazwyczaj z niechęci do dopytania, doprecyzowania szczegółów naszej rozmowy. Czasem jednak z braku kontroli nad naszymi emocjami i ciałem, które dają drugiej stronie zupełnie inny przekaz, niż zamierzony. Z braku czasu i wystarczającej uwagi, poświęconej rozmówcy.

Tego wszystkiego, uczyliśmy podczas szkolenia zamkniętego dla nauczycieli największej na Opolszczyźnie placówki kształcącej dzieci i młodzież upośledzoną umysłowo.